14 فوریه 2024- تحقیقات در مورد تأثیر مواد نگهدارنده ی غذا بر سلامت روده نشان داده است که آنها می توانند اثرات مثبت و منفی بر تعادل ظریف میکروب ها در روده داشته باشند.

در مطالعه اخیر محققان به طور عمیق تری به دسته ای از باکتریوسین ها با خواص ضد میکروبی قوی که به طور گسترده توسط صنایع غذایی برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی استفاده می شود، نگاه کردند.

باکتریوسین ها، مواد شیمیایی تولید شده توسط باکتری ها برای از بین بردن رقبای میکروبی هستند و می توانند به عنوان نگهدارنده ی طبیعی عمل کنند.

محققان دانشگاه شیکاگو دسته ای از باکتریوسین ها به نام لانتی پپتیدها را بررسی کردند که به "لانتی بیوتیک ها" معروف شده اند.

یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که در حالی که لانتی‌بیوتیک‌های مختلف اثرات متفاوتی داشتند، هم پاتوژن‌ها و هم باکتری‌های کامنسال روده را از بین می‌برند .باکتری های کامنسال نقش مهمی در بدن از جمله تجزیه مواد مغذی، تولید متابولیت هایی برای کمک به بدن برای تبدیل غذا به انرژی و محافظت در برابر عوامل بیماری زا، دارند.

دکتر ژنرون جری ژانگ، محقق فوق دکترا در آزمایشگاه پروفسور اریک پامر، استاد پزشکی در دانشگاه شیکاگو، تصمیم گرفت اثرات لانتی‌بیوتیک‌هایی که بطور طبیعی تولید می شوند، را بر روی باکتری‌های کامنسال روده بررسی کند.

او در مورد این یافته‌ها گفت: «با سطح لانتی‌بیوتیک‌هایی که در حال حاضر در غذاها وجود دارد، این احتمال وجود دارد که بر سلامت روده ما نیز تأثیر بگذارند».

این مطالعه یکی از اولین مطالعه‌هایی است که نشان می‌دهد کامنسال‌های روده نسبت به لانتی‌بیوتیک‌ها حساس هستند و گاهی حساس‌تر از پاتوژن‌ها هستند.

او افزود: «به نظر می‌رسد که لانتی‌بیوتیک‌ها و باکتری‌های تولیدکننده ی لانتی‌بیوتیک ها همیشه برای سلامتی مفید نیستند، بنابراین ما به دنبال راه‌هایی برای مقابله با تأثیر بد احتمالی و در عین حال بهره‌گیری از خواص ضد میکروبی مفیدتر آن‌ها هستیم».

این تیم همچنین به بررسی ترکیب پپتیدها در لانتی‌بیوتیک‌ها پرداختند تا بینشی از فعالیت آن‌ها به دست آورند و از خواص ضد میکروبی آن‌ها در جهت مفید استفاده کنند.

آنها همچنین به دنبال مطالعه ی شیوع ژن‌های مقاوم به لانتی‌بیوتیک در جمعیت‌های مختلف هستند تا بفهمند چگونه رژیم‌های غذایی و بیماری های مختلف می‌توانند بر نحوه ی کلونایز کردن روده توسط باکتری‌ها نقش داشته باشند.

متن کامل این مقاله را می توانید در ژورنال ACS Chemical Biology بخوانید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2024/feb/food-preservatives-wipe-out-protective-bacteria-in-gut.html